diumenge, 26 de desembre del 2021

REVISTA MENSUAL SKORPIO Nº 88 DESEMBRE 2021 PÀG. 1 " SUBORDINACIÓ LINGÜISTICA " MAITE MASSONS

SUBORDINACIÓ LINGÜÍSTICA

Tots hem experimentat estar parlant en català en grup  i així que arriba una sola persona “castellana” canviem al castellà. Per respecte, per educació? No, ho fem per subordinació lingüística. Ens queixem, i amb raó, que una sola família decideixi que cal ensenyar a l’escola un 25% del temps en castellà, tot i que hi hagi 25 o 600 famílies catalanes que no ho vulguin.

Però tot sovint no necessitem un tribunal espanyolista que ens ho digui, som nosaltres mateixos que deixem la nostra llengua de banda. Ho fem perquè així ens ho han ensenyat durant 300 anys, perquè  alguns espanyolistes són agressius i ens volem estalviar una situació desagradable...

Doncs de vegades cal imitar els castellans, no perquè siguin millors, cal imitar-los perquè no deixen la seva llengua de banda, com tampoc ho fan els anglesos, ni els francesos, ni els alemanys... De fet, es comporten amb normalitat.

Ves per on, hem d’esdevenir normals. Potser algú no ho sap, però s’ha comprovat que el 94% dels habitants a Catalunya entenen el català, així que ensopegar amb el 6% és molt poc probable.

De vegades m’he trobat amb una persona nouvinguda i que no entén el català amb certesa. Doncs jo li parlo català lentament i si convé li tradueixo alguns mots. I l’explico: Vivint a Catalunya tindreu tots els drets ciutadans: podreu votar, tindreu atenció mèdica i serveis socials, escola per als fills... tot. Però hi ha una cosa que depèn de vos: entendre Catalunya i els catalans, integrar-se i per això us cal  conèixer la llengua d’aquest país. És una opció lliure i que us obrirà horitzons i coneixements molt interessants i agradables i jo no seré qui ho impedeixi, us parlo català perquè sigueu lliure d’elegir, que tingueu l’oportunitat de triar.. Si no ho faig, us estic tancant les portes i això mai no ho faré.

Crec certament que quan passem a parlar en castellà perjudiquem a qui tenim davant i ens perjudiquem a nosaltres mateixos. De veritat volem que la gent de parla castellana mai ens conegui i que  esdevingui espanyolista per desconeixement, que el discurs anti-català sigui la única cosa que li arribi? Ens convé això?

I no ho faig per egoisme, ho faig perquè m’agrada acollir, ajudar que les persones siguin lliures, que tinguin oportunitats.

Si em contesten en castellà és la seva opció, però jo faig la meva, parlar en català, és la meva opció, la meva llibertat.

I allò que tantes vegades hem sentit “en español nos entendemos todos”, no em val. Les llengües no són solament un mitjà de comunicació, si així fos amb una de sola em passaríem. Les llengües parlen d’una manera de veure el món, de l’expressió d’una identitat col·lectiva. Oi que diem que cal preservar la natura i no s’han d’extingir espècies animals o vegetals? Doncs també cal protegir la varietat cultural.

I no vull el monolingüisme. Parlo quatre llengües amb fluència: català, castellà, anglès i francès. I entenc una mica de llatí, grec i hebreu. I puc llegir en tres alfabets: llatí, grec i hebreu. M’agradaria saber més idiomes i això mateix desitjo per a tothom. Però mai, mai, em convenceran que haig d’abandonar el meu idioma, el de la meva terra, mai.

Maria Teresa Massons

Desembre 2021 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada