Gener 2.010 “ SKORPIO “ pagina
SO
----
L’EPOPEIA CÀTARA ( 952-1.453 )
La croada contra els albigesos, 1.209.
Gran fresc musical sobre un dels moments més tràgics de la hitòria europea.
L’Epopeia càtara és la història del catarisme a través de la música. Una aproximación a la
cultura occitana i catalana dels segles XII i XIII a través del catarisme, un moviment religiós que va
néixer en el context de l’Europa cristiana del segle XII i es va caracterizar per una crítica al model
Eclesiàstic i que rápidamente va xocar amb l’ortodòxia propugnada per Roma.
Per fer-hi front al 1.209 es va iniciar la croada contra els albigesos ( nom que designa els càtars d’Albi
i per extensió tot el moviment de la zona encara que també eren coneguts amb altres noms ).
Vuitcents anys després de l’inici de la croada, aquesta epopeia és un viatje a través de les cròniques,
textos, i testimonis de ‘lèpoca que reflecteixen a través de la música aquesta vivència espiritual i religiosa que va caracterizar l’Europa dels segles XII i XIII.
“ LE CONCERT SPIRITUEL “ AL TEMPS DE LLUÍS XV,
“ le Bien-Aimé “, Rei de França i de Navarra ( 1.715-1.774 ).
Al Paris del segle XVIII encara es conservava l’esplendor que Lluís XIV el “Rei Sol” havia construït
durant el segle anterior. La programació de la temporada de concerts coneguda amb el nom de le
Concert Spirituel va ser un exponent en el camp de la música i un dinamizador important de la cultura
Musical. A partir del 1.725 i sota la direcció de Danican Pulidor es presentaren els concerts a “ la sala dels Cent Suïssos “ al Palau de les Tulleries. En aquesta sala magníficament decorada es presentaven
algunes de les obres més importants de l’època. Entre les més apreciades pels coneixedors ; Le Concert
Spirituel va esdevenir abans de la Revolució Francesa un exponent de la cultura musical francesa oberta
al món i obsessionada per “ Les Goüts Réunis “, és a dir : la Reunió dels Gust