60 MAQUINISTA TERRESTRE I MARÍTIMA
La Maquinista Terrestre i Marítima fou una empresa
fundada el 14 de setembre de 1855 a partir de la
fusió del tallers metal·lúrgics de Valentí Esparó i Giralt (Valentín Esparó y
Consocios, adquirida a la companyia Bonaplata el 1839) i la societat La
Barcelonesa (convertida en Tous, Ascacíbar i Companyia el
1841) fundada en 1838 per Nicolau Tous i Soler, Nicolau Tous i Mirapeix i Celedonio Ascacíbar, situats en el Raval de Barcelona.[1]
En
els seus inicis estava dedicada a la construcció de tota mena de maquinària
pesant. Els principals accionistes van ser, a més dels co-fundadors, Ramon Bonaplata, Josep M. Serra, Joan Güell i Ferrer i José
Antonio de Mendiguren. Els seus primers tallers es construïxen en el barri barceloní
de la Barceloneta en 1861 amb una
superfície total de 17.500 m². amb 1.200 treballadors. De seguida es va
convertir en la principal empresa de transformacions metal·lúrgiques del país,
i va tenir una repercussió tècnica, econòmica, pràctica, en el paisatge i en
l'imaginari col·lectiu i en una nova percepció i ocupació del territori.
Fou
la principal constructora d'obres metàl·liques, de maquinària industrial, de
motors diesel per a vaixells, de locomotores de vapor, de tota mena de peces
per a tots els sectors industrials, el 1895 fou l'encarregada
de construir el dic flotant del Port de Barcelona, etc... I al mateix temps, va ser una veritable escola pels
enginyers catalans. En 1917 construí la seva segona fàbrica entre els barris
Barcelonins de Sant Andreu de Palomar i Bon Pastor (on actualment es
troba el Parc de la Maquinista de Sant Andreu) amb una extensió de més de
100.000 m², arribant a una plantilla de 3.000 treballadors.
Cap
a 1965 els tallers de la Barceloneta van ser desmantellats, mantenint-se com
magatzem de productes que encara que finalitzats no van ser venuts fins a més
endavant. Cap a 1993 els tallers de
Sant Andreu van ser desmantellats per complet, traslladant-se a uns tallers
construïts entre els municipis de Santa Perpètua de
Mogoda i Mollet del Vallès, fonent-se amb la també
veterana MACOSA i ambdues comprades per la multinacional francesa GEC ALSTHOM,
grup que el 1998 va canviar el seu nom per l'actual Alstom.[2]
El
1998 el comitè d'empresa de La Maquinista Terrestre i Marítima va obtenir
la Medalla d'Honor de
Barcelona pel
manifest dictat el 1993 per tal de preservar les senyes d'identitat de
l'empresa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada