dijous, 23 de gener del 2020

REVISTA SKORPIO Nº 65 GENER 2020 PÀG. 1 " L'OPUS DEI I EL MUSEU DE LLEIDA " MAITE MASSONS


65 L’OPUS DEI, EL BISBAT DE LLEIDA I LES OBRES D’ART DEL MUSEU


Torreciudad és una població petita a 24 km. de Barbastre. Josep Maria Escrivà, fundador de l’Opus Dei, quan tenia dos anys i estava malalt va ser dut pels seus pares a visitar una verge situada a una ermita propera. El nen es va curar i en memòria d’aital fet el, ara ja declarat sant, Sant Josepmaria,  va decidir l’any 1960 construir un santuari que és molt i molt gran i atrau molts pelegrins atesa la influència i el poder de l’Opus Dei.

Però no n’hi havia prou amb el santuari, tot havia de ser més gran. Calia també potenciar el bisbat de Barbastre que estava en estat d’extinció per manca de població (allò que s’anomena “l’Aragó buit”) i també tenir  un bon museu, perquè no?

Com salvar Barbastre i potenciar-ho? La solució va ser prendre al bisbat de Lleida les parròquies de la Franja. Feia 2.000 anys que formaven part d’aquest bisbat, però segons van dir no es podia consentir que el límit civil (frontera entre Aragò i Catalunya) no coincidís amb la frontera eclesiàstica. Com que l’Opus Dei té una influència decisiva al Vaticà i tant per al Vaticà com per a l’Opus la democràcia i la opinió  de la població són una nosa, la meitat de l bisbat de Lleida va passar a ser part del de Barbastre, sense atendre les queixes dels habitants de les parròquies traspassades. Val a dir que això de la  coincidència de les fronteres eclesiàstiques i civils a Espanya només s’aplica a Catalunya: el santuari de Guadalupe, situat a Cáceres i patrona d’Extremadura, pertany a la diòcesi de Toledo, però això no cal corregir-ho, Extremadura no és Catalunya ni l’Opus en  té un interès especial.

I el museu? A primers del segle XX el bisbe Massagué de Lleida va comprar a les parròquies de la Franja obres d’art fora d’ús per fer un museu i que els seminaristes  hi aprenguessin. Aquestes són les famoses 111 obres d’art que Osca considera s’han de tornar a l’Aragó, perquè diu que són seves. La primera cosa és que no solament la compra va ser legítima, sinó que també si les obres d’art no haguessin estat recollides, a hores d’ara  o no existirien o haurien anat a parar a mans d’antiquaris i ves a saber on serien. I també restaurar-les ha costat uns diners.

Per tenir el museu planejat per Josepmaria Escrivà calia prendre les obres a Lleida i van decidir anar al Vaticà, atès que les obres eren a un museu del bisbat. El Vaticà ni es va mirar les proves de les compres i va decidir que es tornessin a l’Aragó. I aquí hi som. A Catalunya  tenim  vigent la Llei del Patrimoni cultural que impedeix que les obres surtin del museu, però respectar una llei catalana? On s’és vist?

La història de les obres del monestir de Xixena és una altra estafa amb una història diferent però que respon al mateix plantejament ideològic que implica perjudicar Catalunya  amb injustícies i mentides. És el que hi ha. Això sí, el bisbe de Barbastre ha dit que dur les obres a l’Aragó és “protegir els pobres”, és a dir, “protegir els pobres habitants” de les parròquies traspassades a desgrat d’ells mateixos. Jo d’això en dic cinisme.

Maria Teresa Massons
Gener 2020





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada