diumenge, 30 de novembre del 2014
REVISTA SKORPIO Nº 20 OCTUBRE-DECEMBRE 2014 PAG. 3 SONS I MÚSIQUES DE SANT POL DE MAR
11 LA PRIMERA REVISTA DEL MARESME
Núm. 20 - Octubre/Desembre 2014
SONS I MÚSIQUES DE SANT POL DE MAR del /libre del Oriol
Romaní
Fa anys, un capvespre de primavera, carninávern per la vall de
Burinons amb el pianista Ignasi Terraza i ens vam aturar a escoltar
els ocells. Com que el meu amic era cec se'm va acudir de tancar
els ulls i, no sé si va ser a causa d'aixó, o és que justament aquell
dia hi havia una mena de Trobada Intercomarcal d'Ocells Músics,
el cas és que vam passar-hi una estona molt lIarga i, a més deis
ocells que refilaven més a prop nostre, cada vegada en sentíem
més que cantaven des de més lIuny, i ens vam anar trobant dins
una mena de simfonia immensa on tot era pau i alegria, i semblava
que al món no hi calia cap altra música.
PARLANT DE JAZZ AMB WENDELL BRUNIOUS
(...) Suggereixo que podríem provar de fer Sugar babe, un deis
temes que acostumava a tocar el Wallace Davenport.
-1 tant que el tocaya! Pobre, li va tocar patir, al Wallace. La seva
filla, d'un accident, va quedar en coma, i va estar-hi set o vuit anys,
fins que es va morir. El Wallace se I'estimava molt. Sempre que
podia anava a l'hospital i li cantava Sugar babe -el Wendell, com
si ara mateix I'estigués veient a I'hospital cantant a la filla i volgués
fer-ho igual que ell, canta un Sugar babe pie d'alegria, com si
s'estigués comunicant amb tota la complicitat amb un públic molt
receptiu-. Sí, li cantava, i deia «Potser aixó l'ajuda». (...)
ENTRE EL SWING I EL BEBOP
(...) L'aparició del bebop cap al 1945 es va donar en un context de
radicalització del racisme i de la lIuita antiracista en qué, entre els
negres, havia augmentat el grau de rabia, frustració, conscienciació
i ánsies de rebel·lió. Durant la Segona Guerra Mundiall'exércit
nord-arnericá es va nodrir tant de blancs com de negres, i aquests,
alhora que havien d'estar disposats a perdre la vida al servei del
seu estat, van haver de suportar un tracte carregat de menyspreu
per part deis seus colleques i superiors blancs, i van veure corn, al
seu exercit, els presoners enemics alemanys eren més respectats
que ells (...)
ESCLAT DE JAZZ AMB LA LOCOMOTORA NEGRA
El novembre passat al Palau de la Música i dins el 43 Festival
de Jazz de Barcelona va tenir lIoc un concert de celebració del
quaranté aniversari de La Locomotora Negra. (...) Ricard Gili, en
nom de I'orquestra que dirigeix, va donar les gracies al festival, va
agrair el suport ininterromput del públic al lIarg de tants anys i va
expressar el seu reconeixement als qui des deis anys 50 fins avui
han fet venir a Catalunya les més grans figures del jazz, estímul i
inspiració pels músics i aficionats catalans. Tot seguit va explicar
que I'orquestra havia titulat el concert "Big Bang Band!" perqué volia
que la celebració deis seus quaranta anys fos compartida amb
conjunts i músics que, sorgits de La Locomotora o movent-se en
una órbita semblant, havien anat apareixent durant aquest període
en el firmament musical catala, i va afegir que si bé molts científics
ens han volgut fer creure que abans del big bang hi havia el no res,
ell podia afirmar amb certesa que a Catalunya, abans de La Locomotora,
sí que hi havia hagut jazz, i del bo, qracies a músics com
el bateria Josep Farreres, el saxofonista Potxolo, el pianista Josep
Vadell i uns quants rnés, i en va convidar dos a I'escenari: (...)
LA SANT ANDREU JAZZ BAND AL PALAU DE LA MÚSICA
(...) El primer convidat de la vetllada va ser Jesse Davis, un deis
millors saxofonistes de l'actualítat, conegut per les seves improvisacions
fogoses amb rapides cascades de notes. Situat al micro
deis solistes al costat de la fresca i impertorbable trompetista de
deu anys a qui ja ens hem referit, va comenc;:ar el seu solo amb un
fraseig simple, auster i despullat que era com una continuació del
de la joveníssima col-leca que l'havia precedit, pero d'una simplicitat
gens condescendent, sinó plena de sentiment i autenticitat, i a
la qual gradualment es va anar incorporant un punt de complexitat.
(...)
LA GUITARRA, CINQUANTA ANYS DE MÚSICA I FESTA
L'any 1962 el matrimoni francés format pel pianista Jimmy Rena
i la guitarrista Mano Laroque va obrir La Guitarra, club de jazz situat
a tocar de la platja del Canadell, a Calella de Palafrugell. La
calidesa de la música i l'encant del Iloc aviat van atreure un munt
de gent catalana i estrangera a anar-hi les nits d'estiu a escoltar
i bailar jazz o a passar-hi I'estona amb el jazz de fons. Alhora, La
Guitarra també va esdevenir una mena d'escola que va ajudar a
formar destacats músics de jazz del país. El que en Jimmy i la
Mano havien aprés sobre l'autentíc esperit del jazz clássic tocant
amb músics negres americans en les seves gires per Franca i parlant
amb el divulgador i promotor Hugues Panassié, van intentar
transmetre-ho als músics catalans que van voler fer amb ells aquella
música, comenc;:ant pels germans Gili -nucli del que després va
ser La Locomotora Negra- i seguint per una lIarga lIista de músics
entre els quals vaig tenir la sort de comptar-me. (...)
(...) I'alegria de quan entraven a La Guitarra mig agafades de bracet
la mare d'en Ricard Gili amb la seva germana i una amiga
comuna, tres velles afables i somrients que juntes sumaven vora
dos-cents setanta anys, i a les quals els agradava saludar i anunciar
la seva arribada amb un «Ja som aquí les representants del
Frente de Juventudes!»
EDUARD TOLDRÁ A CANTALLOPS
(...) El nét de la germana de Maria Sobrepera va presentar el concert
i, fets tots els aqratrnents, va dir que li agradaria cantar una tonada
de I'oncle avi, una cancó curta de sobretaula que segurament
ningú no coneixia fora deis membres de la família. Va demanar
disculpes un parell de vegades perqué ell, de cantar, no en sabia,
i va engegar una mena de copla o cancó de taverna, uns versos
en castella inventats per un contertulia que celebraven l'amistat,
el vi i el lIoc fent rimar "porrón" amb "Cantallops", als quals Toldrá
devia haver posat la música fruint genurnament d'aquell joc entre
amics -i aquí potser ve a tomb recordar que després de la guerra,
als anys 40, Toldrá va refusar el cárrec de director titular de I'Orquesta
Nacional de España i en canvi es va donar de pie a la tot
just creada Orquestra Municipal de Barcelona, en certa manera
continuadora de I'Orquestra Pau Casals, i alhora, res d'aixó no
va ser obstacle perqué continués cultivant una relació molt cordial
amb els seus amics de la resta d'Espanya. (...)
Abans de marxar del local, una membre de la colla es va acostar
bonament a Narcisa Toldrá dient-li que li feia emoció veure la filla
del mestre i saludar-la. Es van fer un petó, van comentar com eren
de boniques aquelles cancons i la bona interpretació que n'havíem
sentit i, aleshores, seguint preguntes i breus comentaris nostres,
la Narcisa ens va parlar una estona del seu pare i la seva música.
-Quan va comenc;:ar a dirigir I'Orquestra Municipal, prácticarnent
va abandonar la composició. Alguns amics Ii ho havien retret, i
ell deia: «Com podria fer les meves melodies, si estava ocupat
de pie amb la simfonia
de Beethoven que
estávern assajant?» A
alguns els sabia greu
que no compongués
rnés, pero a ell no li
va recar haver-ho de
deixar. Mentre pogués
fer música i expressar-
se a través
de la música, encara
que fos la d'altres
compositors, ja estava
content. No era de
quedar-se enyorant
el passat o les coses
que hauria pogut fer:
ell vivia intensament
el present, les coses
del dia a día, i s'hi donava
del tot i hi disfrutava.
(...)
ATENCIÓ REGALS SKORPIO
GUARDEU
AQUESTA REVISTA
1 PODREU GUANYAR
UNOBSEQUI
Si les últimes tres xifres del sorteig
deis Cecs del dia 26-12- 20 14
coincideixen amb un d'aquests números
sereu obsequiats amb un regal.
L' agraciat, que es posi
en contacte amb el club
d'Escacs Skorpio
(Josep, 663 552 830).
Caduca als 15 dies.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada