divendres, 31 de març del 2023

REVISTA MENSUAL SKORPIO Nº 103 MARÇ 2023 PÀG. 1 " PASSEN ELS ANYS " MAITE MASSONS

PASSEN ELS ANYS

 

En Franco va morir l’any 1975, fa 47 anys i mig. 47 anys són força anys,  quasi tothom  que era jutge o policia o militar en aquell moment o és mort o jubilat i en teoria les noves fornades haurien de ser “democràtiques” pel que fa als drets de les minories nacionals i no és així.

 

Esclar que formar part d’un col·lectiu no vol dir tenir la mentalitat de qui governa. Quan era jove,  en fer oposició per ser funcionària a l’ajuntament de Barcelona vaig jurar (com havien fet els funcionaris que m’havien precedit) la meva adhesió als ”principis del Movimiento Nacional Sindicalista”, atès que era cosa imprescindible per obtenir la feina. Vaig mentir, vaig perjurar a l‘igual que la immensa majoria dels companys funcionaris. Ja s’entenia que per poder treballar tant feia ser perjur. I va de passada, que segons quins juraments ja quedava bé no ser-hi d’acord. El Govern i l’alcalde eren franquistes, però no tots els funcionaris ho eren.

 

La cúpula judicial espanyola també ha de manifestar la seva adhesió a la Constitució (que és la font de la democràcia actual a Espanya). Un estat democràtic vol dir, entre altres coses,  que es respecten els drets fonamentals i els jutges han de respectar la llei. Respectar la llei vol dir, doncs,  que les Corts  legislen i el poder judicial es limita a aplicar, no pot innovar ni canviar lleis.

 

El professor Ferran Requejo ha publicat un article on parla de les tres Espanyes. Una frase molt coneguda i repetida del poeta Antonio Machado diu “Españolito que vienes al mundo, te guarde Dios: una de las dos Españas ha de helarte el corazón”. Machado era andalús, de l’Espanya castellana i pensava en termes de dretes i esquerres que eren molt virulentes durant la Segona República. Els drets de les minories nacionals no li eren prou rellevants.

 

El professor Requejo diu altrament. Escriu (Ara, 18/III/2023) que la visió tradicional de dues Espanyes no serveix, perquè hi ha tres.

 

1. L’Espanya “conservadora” (monarquia, catolicisme, nacionalisme uniformista) i que ha establert dictadures i polítiques autoritàries més proclius a les classes dominants

2. L’Espanya “progressista” més laica i republicana, més liberal i procliu a les classes populars

3. L’Espanya d’unes nacions minoritàries a les qual l’Estat mai ha acomodat o reconegut políticament.

 

És a dir, la segona pot ser més progressista en alguns àmbits (drets socials, feminisme), però no en altres, com ara els drets nacionals dels no castellans o llurs llengües. Aquesta segona Espanya pacta o no, segons li convingui, amb la tercera, sempre i quan sigui als àmbits que considera acceptables.

 

El professor Requejo al seu article continua desenvolupant la seva teoria i recomano  llegir-ho. Explica com la dos primeres Espanyes rebutgen de manera continuada la diversitat de solucions possibles dels estats plurinacionals amb una democràcia respectuosa. A Espanya fallen dos pilars essencials a l’estat de dret: la separació de poders i un poder judicial imparcial. Per a la cúpula judicial la conveniència de la seva “nació” està per sobre dels principis democràtics. Així s’entén que la recent reforma del delicte de malversació que exigeix que hi hagi afany de lucre, quan s’aplica als independentistes catalans es passa per alt, s’ignora, perquè condemnar segons qui  és defensar la seva “nació”.

 

47 anys són molts i hi ha hagut prou temps perquè jutges, policies i militars haguessin adquirit una mentalitat democràtica, però no s’ha esdevingut. Que els catalans o els bascos siguin espanyols per força ho consideren normal. Esclar que per a ells la solució  ideal és que esdevinguem castellans. Com va dir un Ministre d’Educació del Govern de Rajoy: “Hay que españolizar los niños catalanes”.

 

I per això  per a molts espanyols nosaltres som culpables de no voler renunciar a la nostra identitat i cal pagar per això.

 

El “procés” ha posat de manifest la insuficiència de la democràcia espanyola, però hi ha una cosa que no cal oblidar: l’autodeterminació dels pobles com a exercici democràtic va en el sentit de la història. Fa anys quan jo lluitava perquè les dones tinguessin igualtat d’oportunitats, més d’una persona em deia que estava equivocada o perdia el temps i jo responia: El feminisme va en el sentit de la història. I així s’ha esdevingut.

 

La llibertat dels pobles també.

 

Maria Teresa Massons

Març 2023 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada