dimecres, 14 de setembre del 2022

REVISTA MENSUAL SKORPIO Nº 96 AGOST 2022 PÀG. 1 " AMB DENTS ESMOLADES I UNGLES ESGARRINXOSES " MAITE MASSONS

 

Amb dents esmolades i ungles esgarrinxoses

 

Si cal plantant cara amb dents esmolades i ungles esgarrinxoses, a peu i a cavall, contra vent i marea... amb un afany de llibertat incorruptible (Furest, Gerard “Decàleg irreverent per a la defensa del català”, Núvol , El Digital de Cultura, Barcelona, 2021, pàg. 154).

 

L’any 1714 va arribar a Catalunya José Patiño que al seu informe  a la Cort Reial de Madrid diu que els catalans “Son apasionados a su patria, con tal exceso que les hace perder el uso de la razón, y solamente hablan su lengua nativa”.

 

Anem per parts: que els catalans parlin català per a Espanya era i és un problema i com que en tres-cents anys no han pogut acabar amb el català, ara s’han inventat això del “bilingüisme”, que ens expliquen és una riquesa. Riquesa que eviten curosament per a ells mateixos.

 

Un dia vaig haver d’anar al metge i vaig parlar en català (allò de la llengua “nativa”) i la metgessa em va dir que parlés en castellà, altrament si no m’entenia no em podria atendre bé. “Lo digo por su bien” va afegir. Vaig passar al castellà perquè amb febre i mal a tot el cos tenia difícil plantar cara.

 

No va acabar aquí la cosa. Al cap de poc la metgessa monolingüe va sortir a la sala d’espera i em va etzibar: “Hay que saber hablar más lenguas”. Aquesta és la posició bilingüista clàssica: els catalans hem de parlar castellà i els que ho prediquen es mantenen monolingües. Altrament hi ha el perill que els catalans  facin servir la llengua “nativa” arreu a Catalunya i això  s’ha d’evitar.

 

Parlar diverses llengües és bo i útil (jo en parlo quatre, entenc sis i puc llegir en tres alfabets –llatí, grec i hebreu-). Però el que no és acceptable  és que amb l’excusa d’un bilingüisme que podria ser additiu, la intenció i la pràctica força agressiva és un bilingüisme substitutiu que elimina el català.

 

Com em va dir un castellà que vivia a Catalunya: “Entiendo el castellano, però no lo quiero hablar. No importa que muera un idioma, cada día mueren muchos” Que el català morís ja li estava bé, però donar exemple fent morir la seva pròpia llengua deixant de parlar-la, això no, mai de la vida!

 

Aquests que branden el 25%, el que volen realment és que s’esdevingui  allò que va legislar Espanya l’any 1715 quan va prohibir “Escribir ni hablar en ella (la llengua catalana) dentro de las Escuelas”. Fa 307 anys i... continuen.

 

Hem de procurar no perdre mai les formes, però  quan convé:  Si cal plantant cara amb dens esmolades i ungles esgarrinxoses, a peu i a cavall, contra vent i marea... amb un afany de llibertat incorruptible.

 

Pensem-ho cada cop que ens passem al castellà així que veiem algú que potser no parla català. Pel que a mi fa, si mai un metge/ssa em torna a dir que  parli castellà pel meu bé li diré que fer-ho fa malbé la meva salut psíquica, perquè no poder parlar la meva llengua a la meva terra és discriminatori i humiliant.

 

És una  feina de cada dia i continua. No hem de cedir ni un mil·límetre.

 

Maria Teresa Massons

Agost 2022

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada