ECONOMIA
BBVA
i Catalunya Caixa: la cara fosca d’una integració
ALBERT
VIDAL Santa Coloma de Gramenet27/12/2016 00:00
“Fa
una hora que sóc aquí, és terrible. Un caixer no funciona i s’ha format una
cua; avui necessitava parlar amb algun empleat”, explica una clienta de mitjana
edat de l’oficina que el BBVA té al carrer d’en Singuerlín, a Santa Coloma de
Gramenet. És dilluns, plou i la clienta es mostra resignada:“Des de la fusió ha
anat a pitjor, perquè som el doble de gent a atendre”.
És
l’altra cara de la integració entre CatalunyaCaixa i el BBVA. La unió entre les
dues entitats es va començar a forjar l’estiu del 2014, quan el BBVA va guanyar
la subhasta pública, i ha culminat en els últims mesos, amb la integració
informàtica entre les dues entitats, d’una banda, i el progressiu tancament
d’oficines (150) i les sortides de treballadors (1.557), de l’altra.
Superat
el cap de setmana de la Diada, quan la nova entitat va fer la fusió
informàtica, un comunicat celebrava el resultat. “BBVA i CX culminen amb èxit
la seva integració”, deia. “Ara els clients de CX tenen un 18% més d’oficines
al seu servei, i els del BBVA, un 38%”, afegia. I ho rematava assegurant:
“També la xarxa de caixers s’incrementa en un 61% i un 40%, respectivament”.
Preocupació
sindical
En
aquesta oficina de Santa Coloma aquests efectes positius han passat de llarg.
“Abans no era cap meravella, però això és escandalós”, diu un jubilat. “Si véns
un dia 25, quan els pensionistes cobren, hi ha unes cues tremendes”, afegia una
tercera persona. En aquest barri es va notar el tancament de l’antiga oficina
de CatalunyaCaixa i l’absorció dels clients per part de la del BBVA. Els
sindicats la tenen ubicada com una de les que creen més problemes, tant als
clients com als treballadors.
De
fet, fonts sindicals asseguren que, tot i no tenir-ne dades, la impressió és
que l’estrès que pateixen els treballadors de l’antiga fusió de caixes
catalanes ha disparat les baixes en els últims mesos. El Sindicat d’Estalvi de
Catalunya fins i tot va fer un escrit a l’empresa preguntant per aquest assumpte.
Admeten, però, que no tenen dades i que simplement prenen nota del que els
expliquen tant clients com treballadors.
Segons
apunten, hi ha oficines que funcionen bé, “aquelles on la barreja entre
treballadors que vénen del BBVA i de CatalunyaCaixa és bona”. Però, en general,
els treballadors de l’entitat catalana acusen, segons fonts sindicals, “la
pressió i la falta de formació per operar amb els nous procediments”.
Un
portaveu de l’empresa assumeix amb normalitat que “tota integració té un procés”
i que des del punt de vista tecnològic la fusió s’ha completat “molt millor que
d’altres que ha fet el BBVA”. Aquesta mateixa veu explica que també és habitual
la situació que viuen els treballadors de CatalunyaCaixa, “acostumats a una
plataforma que ha canviat: la gent necessita temps”.
L’empresa
explica que tot plegat es complica pel lògic augment dels dubtes i consultes
dels clients amb motiu de la integració. Això propicia que hi hagi menys
personal disponible per atendre clients que necessiten més temps. De fet, el
banc està convençut que les molèsties no tenen a veure amb el tancament
d’oficines, perquè el parc de caixers i oficines ha augmentat.
I
en aquest sentit defensen que les queixes que apareixen al servei d’atenció als
clients no han augmentat ni estan fora de la normalitat. “Les coses a l’entitat
segueixen funcionant igual de bé”, sostenen.
Problemes
amb els antics caixers
El
que sí que admet el banc és que hi ha hagut problemes amb els antics caixers de
CatalunyaCaixa. Ara mateix està en procés de substituir-los per altres màquines
més modernes: “Amb l’entrada del FROB, aquesta inversió es va aturar i durant
molt de temps els caixers no s’han renovat”.
L’empresa,
a més, reivindica que els clients, a canvi de molèsties en algunes oficines durant
un temps limitat, hi han guanyat en molts àmbits: “D’entrada, ara tenen
absoluta seguretat pel que fa als seus estalvis, cosa que abans potser els
faltava, i a més tenen accés una banca digital molt avançada, el servei
d’atenció telefònica, més productes i millor servei en general”.
D’ençà
de la integració, el BBVA afirma que ha seguit augmentant els recursos que
gestiona i que ni les cues a les oficines ni cap altra qüestió han provocat que
pateixi una fuga de clients a Catalunya.
El
canvi en la política de riscos altera l’operativa en les transferències
Els
clients de CatalunyaCaixa que ho eren des de fa anys han notat diferents canvis
en l’operativa una vegada el BBVA ha adquirit l’entitat. Entre ells hi ha la
transferència inversa, operació en què un client demana que el seu compte al
BBVA reclami i rebi els diners d’un altre compte que té en una altra entitat.
Fonts
financeres van explicar a l’ARA que fins al moment de la integració el client
que feia aquest moviment entre els seus propis comptes tenia disponibles els
diners al seu compte del BBVA el mateix dia que feia l’operació. Però amb
l’entrada en vigor dels protocols del BBVA, els diners no estan disponibles
fins vuit dies després. Algunes fonts financeres han apuntat que aquest retard
podria indicar que els diners es porten al mercat interbancari, on se’n treu un
interès, però des del BBVA neguen aquesta afirmació. “Els vuit dies responen a
la nostra política de riscos”, van explicar fonts de l’entitat. Segons van
comentar, aquest és el temps previst per al cas que l’entitat d’origen dels
diners pugui reclamar-los, i és per això que el client no els té disponibles el
mateix dia que fa l’operació. “A CatalunyaCaixa el temps era inferior perquè la
seva política de riscos era més laxa”, van afegir aquestes mateixes fonts.
Aquesta
prevenció ha causat sorpresa en els clients pel fet que són ells mateixos els
que mouen els seus diners d’una entitat a una altra. No entenen que a aquesta
operació inclogui precaucions que s’apliquen, per exemple, als rebuts que
emeten companyies de telèfon, de llum, de gas i editorials, entre d’altres.
LES
CLAUS
1.
¿Quina és la relació entre CatalunyaCaixa i el BBVA?
Després
que s’evités la seva fallida amb més de 12.000 milions de diners públics,
CatalunyaCaixa va passar a mans de l’Estat. Al tercer intent, l’estiu del 2014
el BBVA va adquirir l’entitat catalana per 1.187 milions, tot i que el cost
real podria haver sigut inferior. Inicialment, les dues entitats van conviure
plegades a Catalunya. El setembre d’aquest any es va fer la fusió informàtica i
va desaparèixer CatalunyaCaixa com a entitat jurídica.
2.
Què ha comportat la fusió?
Les
temudes sinergies (estalvis de costos que fa l’entitat compradora) han
fet que el BBVA impulsi un ERO que ha afectat 1.557 persones (la majoria
mitjançant prejubilacions i baixes incentivades). També es van tancar 150
oficines per duplicitats.
3.
¿Amb què s’estan trobant els clients?
En
algunes oficines s’estan produint problemes d’aglomeracions i llargues cues.
Les esperes s’han multiplicat i es veuen agreujades pel fet que els caixers
fallen o es queden sense efectiu. Tot plegat fa que els treballadors,
especialment els que vénen de CatalunyaCaixa, estiguin tenint molt més estrès
del que tenien.
4.
Què hi diu l’entitat?
Demana
temps. Veu normal que els treballadors de CatalunyaCaixa necessitin més temps i
també creu que els clients s’han d’habituar a la nova operativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada