IMMIGRACIÓ I INTEGRACIÓ
Dels 5 als 16 anys vaig anar a un col·legi de monges amb un horari molt
llarg, atès que a partir dels 10 anys entrava a ¾ de 8 del matí i plegava a 2/4
de 9 del vespre: 12 hores i ¾! El col·legi estava regentat per unes monges
sevillanes, andaluses fins al moll dels ossos, classistes, elitistes i
profundament nacional-catòliques. S’hi
van esmerçar en transmetre’m la seva cultura, perquè la catalana ni la
coneixien ni els importava. Jo era una bona nena, treia molt bones notes i
escoltava, però els seus conceptes no em van entrar, em van relliscar. En
aquells temps tots els nens eren adoctrinats, i de valent, en les teories
feixistes i franquistes. Un cop per setmana apreníem els principis de la Falange Española Tradicional
Sindicalista, que s’abreviava com a FENS. Doncs les alumnes, totes de casa bona
i que se “suposava” franquistes, déiem que anàvem a classe de FEMS. I com que
les monges de català ni un bri, mai van saber que dèiem.
La canalla té dos llocs fonamentals per rebre educació: la família i
l’escola... i sovint s’ha dit i es continua dient que així els nens reben
influències més enllà de la família. Si, d’influències en reben, però els hi
queden o els hi rellisquen? Que s’esdevé amb els nens immigrants que
procedeixen d’una cultura diferent a la catalana? Els nens de procedència
castellana esdevenen catalans? I si la distància cultural és molt gran, com ara
els procedents de països islàmics, esdevenen catalans? Quan dic catalans em
refereixo a la manera de veure el món català, un món amb festes determinades,
amb certes menges, amb referents històrics, amb rondalles i cançons. No som
millors ni pitjors, som a la nostra manera.
Tenim un relat, una visió del món que tot i ser impregnat de catolicisme
no exclou els practicants d’altres religions sempre i quan s’hi sentin
“culturalment catalans”. No cal ser catòlic, es pot ser protestant, jueu,
musulmà o budista. Perquè no? L’opció de ser dins de la catalanitat o ser fora
és al capdavall una opció.
Quan s’arriba a un país de cultura diferent (més o menys, depén de les
circumstàncies personals) sempre es produeix un canvi per contacte, algunes
coses canvien per força i altres continuen intactes, generalment els costums de
casa: parlar, menjar, rol dels pares i el fills...
Perquè la gent s’hi integri, mantenint certes diferències, és clar, cal
poder oferir un relat engrescador i tenir a més una capacitat política
(política és poder) per fer necessària la integració. I aquí Catalunya pateix
perquè té al costat una pressió abassegadora castellana (altrament dita
espanyola) que se sent agredida per la diferència, que quan diu iguals i
lliures es refereix a ser només castellans (amb accents folklòrics si convé,
com ara, ser andalús) i tenir la llibertat d’esclafar el diferent. Quan diuen
que cal reforçar allò que ens “uneix”, volen dir que hem reforçar la part
espanyola que hi ha a Catalunya, perquè
ser catalans “ens separa”.
Ara a Catalunya hi ha una immigració diferent amb una diferència
cultural molt gran i qui arriba es troba amb dues maneres de veure el món: la
catalana i la castellana, a més de la que porta de fora. La segona té el poder,
el castellà és indispensable i si l’immigrant és sud-americà triarà fàcilment
la llei del mínim esforç, no aprendrà català i esperarà que nosaltres ens hi adaptem
al vingut de fora. Si una persona no
parla català es quasi impossible que conegui i pugui triar la manera de ser i
fer catalana.
Resumint: l’escola pot ser un camí d’integració, però és molt més
limitat que el que ens agradaria i si el català no és necessari, indispensable,
un nouvingut no l’aprendrà. Quan ens adaptem “per educació” a parlar castellà
(també per comoditat, no volem
conflictes ni mals rotllos) estem
impossibilitant la integració lliure, impedim el coneixement del nostre món,
que no és ni millor, ni pitjor, però és aquell que ens manté la identitat. Hem de defensar les arrels, perquè com va dir el
poeta “qui perd les arrels, perd la identitat” i mai, mai, ens podem suïcidar com a país.
Maria Teresa Massons
Agost 2023
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada